Fredrik Sträng AB logo

Rekrytera rätt – lärdomar från extrema expeditioner

Rekrytera rätt – lärdomar från extrema expeditioner

Hur vet du att du har rätt person på rätt plats? Och hur identifierar jag dem som besitter den mentala styrkan för mina djärva, obekväma och ofta riskfyllda expeditioner till några av världens mest avlägsna och ogästvänliga berg? En sak är klar: de som följer med mig på Himalaya-expeditioner måste vilja klättra berget – inte bara ha det klättrat.

I denna artikel delar jag mina insikter kring rekrytering för de mest krävande uppdragen. Följ med på en inspirerande resa där vi utforskar hur du kan identifiera och bygga ett team med rätt inställning – ett team som inte bara klarar av utmaningar, utan också vågar utmana sig själva för att nå nya höjder.

Av Fredrik Sträng

”Vill du klättra berget, eller vill du ha det klättrat?” – Fredrik Sträng

 

Äventyrare sökes – för Norges 377 toppar

Låt mig vara tydlig: det här är ingen vanlig vandring.

Mitt kommande projekt – att bestiga Norges 377 berg över 2 000 meter på ett år – ställer extrema krav på deltagarna: 10–15 timmars klättring och vandring varje dag. 15–30 km dagligen, med upp till 2 500 höjdmeter. Rakbladsvassa bergsryggar med stup på båda sidor. Uselt väder, mygg, frystorkad mat och tunga ryggsäckar – dag efter dag

Är du redo att ta dig an en sådan utmaning?

De flesta frågar sig först: Vem väljer att utsätta sig för något sådant – och dessutom betala för det!?

Men det här handlar inte om att förstå livets mysterium – det handlar om drivkraften bakom det vi gör. Den legendariske bergsklättraren George Leigh Mallory, som kan ha varit den första att nå toppen av Mount Everest redan 1924, fångade kärnan i detta när han yttrade orden: ”Because it’s there.”

På samma sätt utvecklade Joseph Campbell teorin om ”The Hero’s Journey”, en berättarmodell som har påverkat allt från litteratur till film – inklusive George Lucas när han skapade Star Wars. Campbell betonade vikten av att följa sin lycka och att omfamna livets utmaningar i jakten på mening.

Och kanske är det just här vi kan enas: det finns saker vi aldrig kommer att förstå fullt ut. Men istället för att irritera oss över det, kan vi fascineras av människors olikheter – där vi både kan avundas, förskräckas och inspireras. Den viktigaste lärdomen? Perspektiv är uppfriskande – och vår förmåga att omfamna dem är nyckeln till att fortsätta utvecklas.

Så när jag rekryterar för detta projekt letar jag efter de som verkligen älskar det de gör. För rätt kandidater växer inte på träd, och låt oss vara ärliga – Match.com är bättre lämpat för mysiga skogspromenader (Type 1 Fun: kul både under och efteråt) än för detta projekt (Type 3 Fun: inte kul alls – ens i efterhand).

Jag har fått enormt mycket kärlek från människor som fascineras av vad jag ska göra i Norge. Men låt oss vara klara: det här är ingen behaglig vandring genom skog och fjäll. Det blir utmanande, brutalt och krävande – precis som den resa du gör med din start-up, det banbrytande projektet du leder, eller den omvandling ditt företag nu navigerar.

 

Företagande och äventyr – mer lika än du tror

Företagande och äventyr har överraskande många paralleller. Vi båda navigerar i det okända, tar oss an en värld i ständig förändring och måste snabbt anpassa oss till nya spelregler.

I affärsvärlden handlar det om att hålla jämna steg med AI och automatisering. För mig handlar det om att läsa väderförändringar, hantera oväntade risker och fatta avgörande beslut när allt står på spel. Oavsett arena krävs mod, flexibilitet och en vilja att utmana sig själv – för att lyckas där andra tvekar.

Att hitta rätt personer för prövande expeditioner har varit en utmaning sedan mänsklighetens begynnelse. Jared Diamond menar att människans utvandring från Afrika var starkt kopplad till geografi och miljö. Tillgång till resurser, klimatförändringar och behov av anpassning drev Homo sapiens att sprida sig över världen.

I dessa tidiga samhällen fanns två typer av individer:

✔ Äventyrarna – de som gav sig ut för att upptäcka nya jaktmarker och möjligheter.

✔ Bevararna – de som byggde samhället, skyddade gruppen och utvecklade nya strategier för överlevnad.

Dessa roller existerar än idag – i forskning, innovation och företagande. Vissa är pionjärer, andra skapar stabilitet och hållbarhet. För att lyckas krävs båda.

 

Att bygga det perfekta teamet

På en Himalaya-expedition är teamets sammansättning avgörande. För att nå toppen krävs en balanserad mix av individer:

🔹 De unga och hungriga – fyllda av energi, driv och viljan att testa gränser.

🔹 De erfarna och tålmodiga – de som vet när det är dags att bromsa och tänka långsiktigt.

🔹 Stabilisatorerna – de som arbetar i baslägret, ser till att logistiken fungerar och att klätterteamet har vad de behöver.

Samma princip gäller vid rekrytering till företagsvärlden. Det handlar inte bara om kunskap och erfarenhet – det handlar om mental inställning, laganda och förmåga att hantera utmaningar. För att bygga ett team som klarar extrema utmaningar måste vi först identifiera de avgörande egenskaperna – utöver teknisk kompetens.

 

Äventyrare sökes – likt Shackleton

Det sägs att Sir Ernest Shackleton, som i början av 1900-talet försökte korsa Antarktis till fots, satte in följande annons i en London-tidning:

”Män sökes för farlig resa. Låga löner, bitter kyla, långa timmar i totalt mörker. Säker hemkomst oviss. Ära och erkännande vid framgång.”

Legenden säger att över 5 000 män – och tre sportiga kvinnor ansökte. Endast 28 blev utvalda.

Så här kommer min egen annons för mitt Norge-äventyr:

”Har du modet – eller galenskapen – att anta utmaningen? Ingen lön. Iskalla vindar. Långa dagar av svett, skavsår och självprövning. Möjligt inslag av tvivel och existentiella kriser. Belöningen? Tveksam. Heder? Kanske. Evigt erkännande? Förmodligen inte. Men du kommer att känna dig levande. Så om du är en livsnjutare med drag av masochist och längtar efter ett riktigt, vackert och jävligt äventyr – hör av dig!”

Och precis som vid rekrytering till företag sållades snabbt de felaktiga kandidaterna bort. De som sökte en bekväm naturupplevelse försvann. De som var erfarna men mer intresserade av sina egna ambitioner än teamets framgång sållades bort.

Den första frågan jag alltid ställer: Vill du klättra berget – eller vill du ha det klättrat?

 

Att rekrytera rätt – insikter från både forskning och verklighet

En undersökning genomförd av rekryteringsföretaget Manpower i Sverige gav en överraskande inblick i människors yrkesdrömmar. 10 000 män och kvinnor fick svara på frågan om vad deras drömjobb är. Kvinnorna rankade äventyrare som tredje mest eftertraktade yrke. För män låg det på förstaplats.

Vad ligger bakom dessa svar? Är det en längtan bort från det monotona och förutsägbara – ett behov av att bryta sig loss från det inrutade livet? Om så är fallet, varför blir resultaten så uppseendeväckande när jag ställer en annan fråga:

Vill du klättra berget – eller vill du ha det klättrat? 95 % svarar att de hellre vill ha berget klättrat.

Många drömmer om äventyret, men få är beredda att gå igenom den tuffa processen för att faktiskt nå målet. Fysiska utmaningar, rädslor och långsiktigt slit skrämmer bort de flesta – precis som det gör i arbetslivet när vision möter verklighet. Det är lätt att vilja vara en del av något stort, men svårare att ta sig igenom den hårda resan dit.

Samma sak gäller när jag rekryterar personer till mina expeditioner. Jag sållar genast bort de som börjar prata om vilka förmåner de har, innan de ens nämner vad de kan tillföra och hur de vill bidra till projektets framgång.

Jag minns särskilt en person som kontaktade mig innan jag ens publicerat annonsen för mitt Norge-äventyr. Hon beskrev hur viktig denna utmaning var för hennes personliga utveckling, hur det skulle ge henne en nystart, hur hon verkligen behövde detta äventyr.

Men inte ett ord om hur hon kunde bidra, ingen tanke på hur hennes erfarenhet och kompetens kunde stärka projektets chanser att lyckas.

Och det är precis så rätt rekrytering fungerar – både på expeditioner och i företag. Det handlar inte om dem som drömmer om målet – utan om dem som är redo att ta sig igenom resan för att nå det.

 

Att se bortom fasaden – När min far befordrade ”en jobbig jävel”

Min far var VD för Rosengrens i Mora och Malung på 90-talet, ett företag som tillverkade kassaskåp. Under hans ledning växte verksamheten kraftigt – han ökade trivseln, förbättrade lönsamheten och minskade sjukfrånvaron.

Men bland de anställda fanns en person som alla såg som ett problem. Han var butter, han klagade ofta, och han skapade dålig stämning. Ingen hade något positivt att säga om honom.

Istället för att bli irriterad eller försöka bli av med honom, gjorde min far något oväntat – han tittade närmare på vad som kunde vara fel.

Han läste hans CV och insåg att han var välutbildad – men jobbade med triviala arbetsuppgifter. Kanske var det bristen på utmaning som gjorde honom frustrerad och ointresserad?

Min far såg bortom attityden och identifierade den verkliga orsaken. Han valde att befordra honom – från en missnöjd anställd till chef för en avdelning.

Förändringen var omedelbar. Han gick annorlunda, han pratade annorlunda, han tog ansvar och skapade ordning i verkstaden. Han blev en ledare – och plötsligt var han inte längre den där besvärliga personen, han blev uppskattad.

Personalen undrade: ”Vad har du gjort?”

Det enda min far hade gjort var att sätta rätt person på rätt plats. Han såg bortom ytan och insåg att den största utmaningen inte var mannen – utan att hans potential inte hade utnyttjats rätt.

 

Lärdom för HR och chefer:

Att rekrytera och behålla rätt personer handlar inte bara om att fylla en position. Det handlar om att förstå människors drivkrafter, styrkor och behov.

Ibland är en ”jobbig jävel” bara en felplacerad talang.

Hur många oslipade diamanter finns i ditt företag, redo att glänsa – om de bara ges rätt möjlighet?

 

Att förstå sin roll – en lärdom från Mount Everest

Året var 2005, och jag befann mig på Mount Everest för första gången. Vi klättrade från Tibet, och i vårt team fanns en kökspojke vid namn Pemba.

Hans uppgift var enkel men livsviktig: åtta timmar om dagen, i nästan två månader, gick han till den närliggande glaciären, högg loss is, bar den tillbaka till baslägret och smälte den. Varför? För att vi skulle ha vatten – vatten att dricka, laga mat med, diska och tvätta oss.

Trots det monotona och krävande arbetet gnällde Pemba aldrig. Han log alltid, och där stod han, full av stolthet över sin uppgift: ”Cooking snow, very nice!”

En dag gick jag fram till honom och frågade: ”How come you are always so positive when you are melting the ice?”

Han lutade sig framåt, som om han ville avslöja en stor hemlighet, och log innan han svarade: ”I have the most important job!”

Nyfiken frågade jag vidare: ”What is it, Pemba?”

Med samma varma leende svarade han: ”Without water, everyone will die.”

Jag kunde inte annat än le tillbaka. Här fanns en person som älskade sitt jobb, dag ut och dag in. Han skulle aldrig stå på toppen av Everest, aldrig få sitt namn på en tidningsförstasida eller bli intervjuad av en reporter – men ändå bar han sin roll med en djup stolthet och insikt.

 

Lärdom för HR och chefer

Det är precis så det bör vara i alla organisationer. Medarbetarna måste förstå hur deras insats bidrar till det större målet – annars blir arbetet en rad mekaniska uppgifter utan mening.

Det påminner mig om den klassiska historien om de två stenhuggarna:

När en man passerar frågar han den första stenhuggaren: ”Vad gör du?”

Stenhuggaren svarar: ”Jag hugger sten och lägger de färdiga stenarna bredvid mig.”

Sedan frågar han den andra stenhuggaren samma sak, och han svarar med stolthet: ”Jag bygger en katedral!”

 

Att rekrytera rätt personer handlar om mer än kompetens

Oavsett om det gäller expeditioner eller affärsvärlden, är det avgörande att hitta personer som ser det större syftet. De som värdesätter sin insats och förstår att deras arbete är en del av något större.

Så hur säkerställer du att dina medarbetare känner att de bygger en katedral – och inte bara hugger sten?

 

Följ med under det kommande året – och låt dig inspireras!

Den 1a juli smäller det. Det är min comeback som professionell äventyrare. Under det kommande året har jag ett mål som få ens vågar drömma om: att bestiga Norges 377 toppar över 2 000 meter.

Min mission? Att väcka din vilda sida. Att påminna dig om att livet inte är skapat för att levas från soffan – det är skapat för att upplevas fullt ut, djärvt och med ett vidöppet hjärta. Jag hoppas kunna tända den elden inom dig, få dig att snöra på dig kängorna, känna vinden i ansiktet och jaga dina egna toppar.

Under det kommande året kan du följa min resa, där jag dagligen rapporterar från expeditionen och delar mina starkaste insikter om:

✅ Hur du vänder misslyckanden till framgång

✅ Hur man tänker och agerar som en vinnare

✅ Varför vi överskattar vad vi kan göra på en dag, men underskattar vad vi kan uppnå på tio år

✅ Hur gnäll sällan löser problemet – och hur du kan påverka det istället

✅ Och framför allt: att bergen inte blir mindre branta bara för att vi klagar

Varför är detta viktigt?

Vi lever i en tid där vi skyr motstånd, där vi väljer snabb komfort framför långsiktig utveckling. Men människan är byggd för utmaningar. En muskel växer genom motstånd. Vårt psyke stärks genom prövningar. Vi behöver regelbundna doser av både fysisk och mental kraftmätning för att bygga resiliens, mod och verklig tillfredsställelse.

Jag har ägnat mitt liv åt att peppa och inspirera andra. Nu behöver jag pepp. Följ mig under det kommande året – och boka in mig i höst, när jag tar en paus från klättrandet och delar mina lärdomar med dig och ditt team!

Är du redo att ta dig an dina egna berg och hitta de som vill följa med på resan?

———–

Om Fredrik Sträng: Fredrik, i sin ledarroll, har bestigit sju av jordens fjorton 8,000m toppar, satt ett Guinness världsrekord och föreläser om arbetsglädje, ledarskap, kommunikation, beslutsfattande och krishantering. Han är 2 x TEDx talare, skrivit två böcker och gjort dokumentärfilm för National Geographic, Discovery, TV4 och SVT. Han guidar även företag till bl.a. Kebnekaise.

Med vänliga hälsningar,

Fredrik Sträng

Alpinist – Föreläsare – Coach

https://www.instagram.com/fredrik.strang/

Läs fler intressanta inlägg: